Försäkra dig om att du lyfter båten rätt

Våren är här – och med den båtsäsongen. Många båtar ska sjösättas igen och som vanligt får många kranföretag beställningar om jobb. I samband med det skickar Viktor Sjödin, som ansvarar för medlemsförsäkringen på Gallagher Brim med några tips.

– Informera din kund om gällande belopp för lyftansvarsförsäkringen, som i medlemsförsäkringen är 1 000 000 kr. Kontrollera alltid att ägaren av båten har en egen försäkring som omfattar sjösättning.

Båtsäsongen innebär avkoppling och förhoppningsvis många minnesvärda stunder att bära med sig in i höstmörkret. Men att sjösätta båtar är ingen fritidsaktivitet – åtminstone inte för kranföraren – som behöver vara lika skärpt som vilket lyftuppdrag som helst.

– Informera din kund om vad som gäller innan du lyfter så slipper ni eventuella missförstånd om båten skadas vid lyftet, påpekar Viktor Sjödin.

Gallagher Brims tre tips inför båtlyftet

Värde i kroken

• Informera din kund om gällande belopp för lyftansvarsförsäkringen, som i medlemsförsäkringen är 1 000 000 kr. Vid lyft av dyrare båtar kan beloppet höjas, kontakta Viktor (viktor_sjodin@ajg.com eller 0707-81 80 73) på Gallagher.
  • Dubbelkolla alltid att ägaren av båten har egen försäkring som inkluderar sjösättning.

Objektsförsäkra

• Om kunden inte har egen försäkring för sin båt men vill säkerställa att samtliga skador som orsakas båten ersätts ur din försäkring kan du som kranägare erbjuda din kund att objektsförsäkra själva lyftet.

Skadeanmälan

• Är skadan framme gör ägaren till båten och kranägaren en skadeanmälan till sitt respektive försäkringsbolag. Därefter pratar försäkringsbolagen med varandra för att reglera skadan.

Kontakta gärna Viktor Sjödin om du vill veta mer om Mobilkranföreningens medlemsförsäkring.

Läs mer hos Gallagher: Att tänka på inför båtlyft med mobilkran