Trafikverket vässar kommunikationen kring transportdispenser

Handläggningen av transportdispenser är central för mobilkranföretag. Den behöver vara snabb, effektiv och tillförlitlig. Trafikverket stärker nu kommunikationen kring handläggningen vilket gör det möjligt att se ärendehanteringen i realtid och ta del av de vanligaste felen som leder till att ansökan returneras.

– Att Trafikverket på sin webbsida förstärkt informationen löser så klart inte de grundläggande utmaningar som mobilkranföretag har mött det senaste året med handläggningstider. Men det är ett steg i rätt riktning och det visar på att man vill göra bättre. Det är positivt, säger Mattias Josefsson, vd Mobilkranföreningen.

Förra året hanterade Trafikverket närmare 32 000 ärenden. Av dessa var 70 procent så kallade ansökningar från en FAV.

De vanligaste felen som leder till retur är bland annat fel i färdväg, sökande har inte tagit hänsyn till vad som anges för aktuell sträcka i remissvar eller ett samråd samt att när handläggare gör en beräkning, stämmer inte uppgifter som angetts i ansökan.

– Kan fler ansökningar fyllas i rätt borde det leda till kortare handläggningstider. Samtidigt är allt för strikta bedömningar något som kan leda till extra administration. Det är något som Trafikverket själva är inne på i den utredning om effektiviseringar som nyligen lämnades över till regeringen.

Den 2 oktober har vi chansen att prata igenom frågan ordentligt när Trafikverket, Sveriges Åkeriföretag och Mobilkranföreningen bjuder in till gemensamt möte. Missa inte chansen att anmäla dig.

– Mobilkranföreningen har tillsammans med Sveriges Åkeriföretag lyft frågan om att ha återkommande webbinarium med Trafikverket i syfte att uppdatera och höja kunskap och förståelse för varandra. Kanske något som kan utvecklas i diskussionerna i början av oktober. Om du som kranföretag har möjlighet är det bra om du är på plats den 2 oktober, avslutar Mattias Josefsson.

Läs mer på Trafikverkets hemsida:

Handläggningstider – Bransch (trafikverket.se)

Anmäl dig till fokusmöte transportdispenser den 2 oktober: