Att bygga och lösa problem lockar nästa generations kranförare

– Ingen dag är den andra lik. Det är kul att få göra avtryck och hjälpa till att bygga Sverige, säger William Bogg som precis har avslutat Mobilkranföreningens kranförarutbildning och siktar på en framtid inom branschen.

Det var inte svårt för William Bogg att göra sitt yrkesval. Mobilkranar har varit en naturlig del av hans liv när både farfar och pappa har drivit och driver mobilkranföretag.

– Kranföraryrket är utmanande och innebär mycket problemlösning. Det gäller att vara skärpt.

William Bogg har nu gjort den teoretiska delen av den arbetsplatsförlagda kranförarutbildningen som Mobilkranföreningen erbjuder.

– Det är ett bra sätt att utbilda sig där man kan varva teori och praktik. Eftersom teorin genomförs på distans ger det en flexibilitet. Jag gör det när det passar mig och i min takt.

Än återstår dock mycket praktik innan han kan titulera sig kranförare. Många timmar praktik och C-körkortet, som man först får ta vid 21 års ålder – för Williams del blir det nästa år.

– När jag pratar med erfarna förare så kan jag konstatera att man aldrig blir fullärd. Och det är del av tjusningen med yrket.