Styrelsen föreslår sänkt avgift för mindre företag

Det är flera månader kvar till Mobilkranföreningens årsstämma. Men redan nu står det klart att styrelsen föreslår sänkt serviceavgift för mindre medlemsföretag.

– Vi har lyssnat till den kritik som har förts fram och analyserat utfallet av den korrigering som gjordes på stämman 2023. Vi konstaterar att mindre företag betalar omotiverat högre andel i avgift än större företag. Då är det naturligt att gå fram med ett förslag på justering, säger Anders Oxwall, vice ordförande i Mobilkranföreningen.

I samband med översynen har styrelsen även gjort benchmarking mot liknande branschorganisationer och jämfört avgiftsmodeller. Den justerade modellen innehåller sammanlagt förslag på fem förändringar. Det totala avgiftsuttaget beräknas förbli ungefär detsamma.

– Procentuellt blir det en stor förändring för mindre företag även om det nominellt inte handlar om några större belopp. Men för styrelsen har det varit viktigt att hitta en modell som kan vinna en bred acceptans. Det bedömer jag att denna kan göra.

Dessa justeringar föreslås:

• lägsta avgiften sänks
  • högsta avgiften höjs
  • omsättningen som omfattar lägsta trappsteget höjs
  • fler trappsteg införs
  • avgiften höjs för de bolag som slår i trappans tak och utöver det betalar en procentsats

Så här ser förslaget till ny avgiftsmodell ut:

Årsstämman för Svenska Mobilkranföreningen är planerad till lördag den 22 mars 2025 i Stockholm.

Om du har frågor eller behöver mer information, kontakta gärna Mobilkranföreningens kansli på info@mobilkranforeningen.se.