Handledarutbildning

Denna handledarutbildning är avsedd för personer som utbildar nya förare i företagsförlagd grundutbildning.

Under en företagsförlagd grundutbildning krävs handledning av kranförareleverna även under grundutbildningstiden. Detta innebär ett större åtagande med högre krav på handledaren jämfört med om eleverna kommer från en utbildningsgivare, där grundutbildningen redan är klar.

Nya kranförare som kommer från en utbildningsgivare behöver bara handledning under färdigutbildningstiden.

Företagsförlagd grundutbildning ger kranföretag möjlighet att själva ta ansvar för hela utbildningen av en ny kranförare. Detta innebär att företaget ansvarar för handledningen under både grundutbildningen och färdigutbildningstiden.

Kranföretag som själva utbildar sina nya kranförare är skyldiga att ge eleverna stöd och handledning under hela utbildningstiden.

Denna utbildning är särskilt anpassad för handledare som utbildar elever på så kallad företagsförlagd utbildning. Utbildningen visar exakt hur man handleder en lärling på bästa sätt under både grund- och färdigutbildning.

Mål: Att kranförarelever får bästa tänkbara handledare.

Det ideala resultatet: Nya kranförare som har goda kunskaper om sitt yrke, är snabba, riskmedvetna, trygga i sin yrkesroll och fina medarbetare.

Förutsättningar: Både företaget och handledaren behöver förstå vad er organisation har att vinna på ett ge sina företagslärlingar att fullgott handledarstöd under grundutbildning och färdigutbildningstid.

Vem går handledarutbildningen: För att vara en bra handledare krävs, förutom ett yrkesbevis på den maskintyp man ska handleda på även erfarenhet. Personen bör ha god förmåga att leda och strukturera sitt eget och andras arbete, ha goda sociala färdigheter och lätt att bli omtyckt.

Välj inriktning: Du väljer om du vill inrikta dig på att bli handledare för elever på stationära kranar och/eller på mobila kranar.

Att välja inriktning innebär att du tar den teoretiska grundutbildningen för det maskinslag du är intresserad av att handleda på. Dessa utbildningar är identiska med de utbildningar kranförareleverna går förutom att de praktiska momenten som är borttagna.

Diplom utfärdas för respektive maskinslag.

För att handleda elever på båda maskinslagen måste bägge teoriutbildningar genomföras.

Därför är denna utbildning så viktig: Företaget består av sina anställda, och utbildningstiden formar de grundläggande kunskaper och vanor som utgör den anställdes ”mentala fundament” under sin fortsatta anställning och blir till en del av företagskulturen.

Nya förare är också utsatta: De tränar sig i riskmedvetenhet och handlag, de behöver vinna respekt hos sina kollegor trots att kan mindre och utför ofta sina arbetsuppgifter långsammare och mer osäkert. De förtjänar allt stöd de kan få. Det krassa argumentet är att en bra medarbetare är en lönsam medarbetare.

Var går handledarutbildningen: Här på nätet, kunskaperna är ”mjuka”.

När görs den? Handledarutbildningen görs när det passar dig och du gör den i din egen takt.

Utbildningens viktigaste innehåll:

• Handledarens ansvar, uppgifter och avgränsningar.
  • Stöd för planering av utbildningsplan, uppföljning, svåra samtal mm.
  • Utbildning i de webbaserade hjälpmedlen.
  • Anvisningar för de praktiska övningarna.

Godkänd som handledare

Efter genomgången utbildning av denna kurs godkänns du som handledare av Svenska Mobilkranföreningen. Du får också ett diplom som bevis på att du genomfört utbildningen.

Hör av dig till kansliet för mer information och pris på denna utbildning.

Gå kursen

Kursmaterial

• Introduktion: Färdigutbildning, BYN, 36 sidor.
  • Användarmanual för elektronisk utbildningsbok, BYN
  • Utbildningsplan tornkran, BYN
  • Utbildningsplan mobilkran, BYN, TYA
  • Praktiska övningsmoment mobila kranar, Svenska Mobilkranföreningen.
  • Praktiska övningsmoment stationära kranar, Svenska Mobilkranföreningen.

Kursinnehåll

moduler Status

Kursintroduktion

Så funkar utbildningen du ska handleda