Dokumentation

Dokumentation och lösningar på vanliga problem

Se även vanliga frågor

Lösningar på inloggningsproblem med UNLOQ-appen.

Jag kan inte skanna QR-koden med telefonen

Problem
Jag har laddat ner appen, men kan inte skanna QR-koden.

Lösning
1) För att koppla hemsidan till telefonens app måste du ha din telefon tillgänglig och samtidigt ha hemsidan synlig på en annan skärm (Surfplatta, annan telefon eller dator) så att du kan skanna QR-koden.
2) Gå till telefonens inställningar och kontrollera att appen Unloq har tillåtelse att använda mobilkameran.
3) Öppna appen och klicka på den blå knappen med ett plustecken (nedre högra hörnet) för att starta appens skannerfunktion. Rikta telefonens kamera mot QR-koden.

Inloggningsappen visar siffror istället för knappar

Problem
Appen Unloq i telefonen svarar med att visa sex siffror istället för knapparna Deny och Accept.

Lösning
Stäng av appen och starta den igen. (Vanligt sätt att stänga av en app är dubbelklicka på telefonens hemknapp och svepa appens fönster uppåt.)

När jag ska logga in får jag upp ”Request failed status code 500”

Problem
Användarnamnet du matat in inte finns i databasen.

Lösning
Ange rätt användarnamn eller e-postadress.

När jag ska logga in får jag upp ”The Requested resource was not found”

Problem
En kontrollserver fungerar inte som den ska.

Lösning
Vänta till felet är åtgärdat. Återkom om en timme och pröva igen.

Prov och delprov

Mitt prov har låst sig

Problem
Du har misslyckats med ett prov tre gånger och provet har låst sig.

Lösning
Ta kontakt med din handledare. Återställning av prov görs manuellt och kan ta upp till 48 timmar.