Inför säsongens båtlyft med mobilkran är det klokt att se över hur ansvar och försäkring fungerar – både för sin egen skull och för kundens. Det menar Viktor Sjödin, försäkringsförmedlare på Arthur J. Gallagher Brim, som den 25 april medverkar i ett webbinarium där just dessa frågor står i fokus.
– Det handlar om att ha koll på hur försäkringarna fungerar och vem som ansvarar för vad. Då kan man arbeta smidigare och förebygga missförstånd, säger Viktor Sjödin.
Ett viktigt område är tydlig kommunikation med kunderna innan lyftet sker – särskilt när det gäller vad som ingår, vilka försäkringar som gäller och hur eventuella skador hanteras.
– Många vet inte att det kan skilja sig åt beroende på om kunden är privatperson eller företag. Genom att reda ut det i förväg skapar man trygghet för båda parter.
På webbinariet medverkar också Martin Johannesson från Cranemech, som presenterar lyftutrustning anpassad för båtlyft och tar upp betydelsen av att inspektera och dokumentera utrustningen regelbundet.
Viktors budskap är tydligt:
Med rätt rutiner, tydlig information och bra försäkringsskydd blir lyftet både säkert och professionellt.
Webbinarium: fredag 25 april kl. 13:00–14:00
Digitalt via Teams – länk skickas till anmälda deltagare
Inbjudan med anmälan har skickats till kontaktpersoner våra medlems- och partnerföretag. Saknar du informationen hör av dig till info@mobilkranforeningen.se.