Utfallet av den pilot som har pågått sedan i våras med Bin-Sell och Edins Kranar i Stockholm har fallit väl ut. Nu utvidgas piloten att omfatta fler företag och fler orter.
– Jag har stora förväntningar på arbetsmiljön både för administratörer och för kranförare, säger Malin Fridlund, på Havator i Göteborg.
För ungefär ett år sedan började ett arbete mellan Trafikverket och Mobilkranföreningen med att ta fram en modell för gruppbeslut. Efter att ha vänt och vridit på olika alternativ i några månader var den så pass att parterna vågade att prova den.
– Jag tycker att modellen är enkel att arbeta i. Den tillhörande information vi har fått har varit tydlig. Det känns riktigt bra, säger Malin Fridlund.
Nu utvidgas piloten att omfatta även A-lyft, Havator och Nordic Crane. Det innebär att även Göteborgs geografi kommer att omfattas av möjligheten att kunna söka gruppbeslut.
– Det är relativt vanligt att ett arbete förlängs om så med bara några timmar. Men den förskjutningen påverkar kranförarnas arbetstid. Med gruppbeslut så ökar flexibiliteten och gör att vi kan använda en annan kran än vad det tänkt från början, resonerar Malin Fridlund.
Faller denna utökning väl ut är målsättningen att kunna erbjuda alla medlemmar i Mobilkranföreningen möjligheten att ansluta sig till gruppbeslut runt årsskiftet.
Missa inte nästa webbinarium
Mobilkranföreningen, Sveriges Åkeriföretag och Trafikverket bjuder regelbundet in till webbinarier om förenklingar och effektiviseringar av transportdispenser.
Den 14 november kl. 13.00 ger Trafikverket en uppdatering om piloten med gruppbeslut och den fortsatta vägen framåt.
Inbjudan skickas till föreningens kontaktpersoner.
Har du inte fått den? Kontakta info@mobilkranforeningen.se