Mobilkranföreningen på Yrkes-SM i Växjö

Mobilkranföreningen deltog under Yrkes-SM den 10-12 maj på Arenastaden i Växjö, med en mobilkran från medlemsföretaget Jinert. Här kunde ungdomar prova på yrket mobilkranförare och få upp ögonen för ett framtida intressant yrkesval.

Under Yrkes-SM tävlar sistaårselever från gymnasieskolans yrkesprogram inom olika yrken, som anläggningsmaskinförare, lastbilsförare, fordonsteknik, hantverksyrken och många fler. Vinnarna går vidare till tävlingar på europeisk och internationell nivå.

Mobilkranförare är ett uppvisningsyrke under Yrkes-SM, vilket innebär att ungdomar kan prova på och få information om vad yrket innebär, för att väcka intresse för ett framtida yrkesval.

Till Yrkes-SM i Växjö kom mer än 22 000 besökare från hela landet, flertalet är elever i mellanstadiet, högstadiet eller gymnasiet.

Yrkes-SM äger rum vartannat år på olika orter runt om i landet. Nästa Yrkes-SM äger rum i Karlstad i maj 2024.

Läs mer på www.yrkessm.se.