Mobilkranar – En nyckelfunktion i samhället

Vårens sista medlemsbesök gick till Aros Mobilkranar AB i Västerås där Mikael Clefberg fick möjlighet att bjuda Åsa Coenraads (M) från Trafikutskottet på en uppskattad åktur och visa hur en mobilkran fungerar.

Mikael startade sin verksamhet i maj 2000, bokstavligen med två tomma händer och två begagnade kranar. Idag har Aros Mobilkranar 25 anställda, 17 större kranar och 50 maskiner av olika slag som lastbilar, truckar, minikranar och teleskoplastare.

– Jag har mina fantastiska grabbar att tacka för företagets framgångar, säger Mikael stolt.

Tack vare en stor kunskapsbredd har Aros Mobilkranar många olika typer av kunder. Det kan vara privatkunder som behöver hjälp med att lyfta in bubbelpooler och Attefallshus på tomten eller industrin som behöver hjälp med att flytta maskiner, så kallad tunghantering. När industrin köper en ny maskin, vill ha ut den gamla och få in den nya maskinen, då ringer de tunghanteringen. Det kan handla om förflyttning av maskiner med vikter på mellan 3 och 300 ton. Den största kunden är Expandia som hyr ut tillfälliga och flyttbara lokaler som till exempel nyckelfärdiga kontor, skolor, förskolor och boenden. – Vi lyfter även hus och broar, ja vi gör verkligen alla typer av lyftjobb, berättar Mikael.

Åsa Coenraads har haft riksdagen som arbetsplats sedan 2010, först i Miljö- och jordbruksutskottet, nu som ledamot i Trafikutskottet och är en riktig eldsjäl som verkligen vill förstå hur vardagen ser ut för mobilkranföretagen för att om möjligt kunna hjälpa till med att påverka politiska beslut, som till exempel skulle kunna förenkla dispenshanteringen. Åsa vill också uppmana till att ta kontakt med dina lokala politiker för att lyfta och diskutera frågor som är viktiga för dig och din verksamhet. -Vi vill ha kontakt med våra väljare för att bättre förstå hur politiken påverkar vardagen för våra svenska företag.

Med nuvarande dispenshantering ska din önskade färdväg godkännas av en fysisk person, innan du får ge dig ut på vägen. Det kluriga med dagens system är att om handläggaren har mycket att göra kan din förfrågan ta tid. Tid som inte finns när kunden behöver hjälp snabbt och mobilkranen behöver komma iväg till uppdraget omedelbart. Förseningar som belastar både kunden och mobilkranföretaget ekonomiskt. Mikael skulle gärna se möjligheten att istället kunna ansöka om en årsdispens som talar om var du inte får åka.

Sammanfattningsvis hade Åsa, Mikael och jag en trevlig och relationsbyggande eftermiddag tillsammans med goda samtal, många skratt och seriösa diskussioner. Och att få åka mobilkran måste absolut räknas som en av dagens höjdpunkter!